A+ A A-

Od zera po tożsamość wizualną

Wyobraź sobie, że jest piątek, piąteczek, piątunio. Siadasz przed komputerem IBM z oprogramowaniem firmy MICROSOFT i zabierasz się do owocnej pracy. Po chwili jednak czujesz, że chce Ci się pić. Idziesz do kuchni lub gdzieś gdzie trzymasz czajnik, otwierasz szafkę a tam LIPTON :) i wiesz już, że zaraz napijesz się pysznej herbatki. Po pewnym czasie jednak stwierdzisz, że zgłodniałeś i pomyślisz wtedy o fioletowej krowie – czyli o smacznej czekoladzie firmy MILKA … Jedząc tak pyszną, lecz jak to z czekoladami bywa, bardzo słodką czekoladę znów chce Ci się pić. Wtem dzwonek do drzwi! Otwierasz, a uroczy młody mężczyzna wręcza Ci małą butelkę z czerwoną obwolutą, na której widnieje biały napis Coca-Cola!

Jak widzisz przeróżne MARKI towarzyszą nam każdego dnia, o każdej porze. Pomagają nam w dowolnych czynnościach, a także zaspokajają nasze podstawowe potrzeby.

Lecz marka to nie tylko nazwa firmy, produktu czy usługi. Brand (słowo zaczerpnięte z języka  angielskiego) to znak towarowy, wizerunek czy ikona. Innymi słowy to elementy wpływające na to, że firma czy dany produkt staje się nie tylko rozpoznawalna/y, ale przede wszystkim jest synonimem opinii klientów.

Marka nie oznacza tylko nazwy i symbolu graficznego, którym jest logo. To zdecydowanie coś więcej. Wpływ na jej wizerunek ma przede wszystkim jakość. Nie jest to tylko jakość usług czy produktów, ale również kompetencje, czyli jakość obsługi klienta, serwisu i inne elementy, które wpływają na sukces firmy.

Marka nie jest elementem niezniszczalnym! Na jej „dobre imię” firma pracuje cały czas!

Jeśli chcesz założyć własną firmę powinieneś pomyśleć o własnych znakach rozpoznawczych.

Nazwa firmy

CIEKAWOSTKA

Kilka lat temu zadzwonił do naszej firmy klient z pytaniem o cenę i czas wykonania dla niego katalogu. Po odpowiedzi na jego pytania usłyszałam jeszcze jedno: DLACZEGO NAZWA NASZEJ FIRMY TO GREGSOFT? SKĄD ONA POCHODZI? Zrobiło mi się wtedy strasznie głupio bo szczerze nie miałam o tym zielonego pojęcia. Nigdy się nad tym nie zastanawiałam. Improwizowałam mówiąc, że jest to połączenie GREG (skrót od Grzegorz – imię szefa naszej firmy) i SOFT (skrót od SOFTWARE - oprogramowanie) ponieważ nasza firma zajmuje się tworzeniem oprogramowania. Mój rozmówca zaśmiał się mówiąc: szkoda bo już myślałem, że nazwa firmy oznacza MIĘKKI GRZESIEK i można z wami ostro zjechać z ceny. Po tym telefonie natychmiast poleciałam zapytać szefa skąd wzięła się nasza nazwa i dowiedziałam się, że moja improwizacja była jak najbardziej prawdziwą odpowiedzią na to pytanie.

Tworząc nową nazwę watro wspomnieć o zagadnieniu jakim jest SYMBOLIZM FONETYCZNY.

W latach 20. poprzedniego wieku udowodniono istnienie symbolizmu fonetycznego. Zauważono, że nawet pojedyncze głoski wywołują skojarzenia znaczeniowe. A to znaczy, że w zależności od zastosowanych zgłosek, możemy oddziaływać na klientów. Ciekawostką dotyczącą symbolizmu fonetycznego jest fakt, że jest on wspólny dla różnych języków. Dlatego badania nad symbolizmem fonetycznym rozwijano. Przyjmując założenie, że pojedyncze głoski oddziałują perswazyjnie na odbiorcę, testowano, jaką siłę może mieć cała nazwa.
Jeśli zainteresował Cię powyższy cytat, to zachęcam do zapoznania się z całą jego treścią.

LOGO firmy

Kolejnym zagadnieniem jest LOGO FIRMY. Indywidualny rozpoznawalny znak, który charakteryzuje Twoją działalność, branżę i styl. Powinien zawierać unikatowe cechy identyfikacyjne, a zarazem prowokować do zainteresowania pochodzeniem ów znaku. Tak, by jeśli ktoś Cię o nie zapyta będziesz potrafił stworzyć do niego unikalną i podniecającą historię :). Czasem oprócz logo z daną MARKĄ łączy się też pewien symbol - obiekt.

Dla przykładu

choć logo wygląda tak:
to zdecydowana większość klientów kojarzy firmę z:



KOLOR

Równie ważnym elementem marki jest KOLOR. Większość potentatów kojarzy nam się z konkretnym kolorem. Pomyśl teraz czy jesteś w stanie wyobrazić sobie coś innego niż: żółty LIPTON, czerwona Coca-Cola, fioletowa MILKA, ciężko nie?

Zagadka: Kto jest w stanie z pamięci podać kolory użyte w nazwie wyszukiwarki GOOGLE? Założę się, że niewielu i większość teraz właśnie to sprawdza!

Co ciekawe z tego co mi na dzień dzisiejszy widomo jedyny na świecie opatentowany dla danej firmy kolor to właśnie wspomniany już wcześniej fiolet MILKI. Firma zarejestrowała swoją nazwę w 1901 roku a jej pierwsze opakowania były takie jak dzisiaj – FIOLETOWE.

CIEKAWOSTKA

W roku 1995 w Bawarii zorganizowano konkurs, w trakcie którego 40 tys. dzieci poproszono o narysowanie krowy. Okazało się, że co trzecie dziecko pomalowało swoją krowę na fioletowo! Źródło: www.milka.com.pl

Kolor i jego znaczenie jest niezwykle ważne. Nie od dziś wiadomo przecież, że:

ZIELONY to kolor NADZIEJI

kojarzony głównie z naturą czy ekologią,

używany przez wiele banków głównie z powodu zielonego dolara

NIEBIESKI oznacza ZAUFANIE

najwięcej koszul w kolorze niebieskim noszą przedstawiciele handlowi,

chcąc wzbudzić w potencjalnym kliencie zaufanie do siebie

CZERWONY to AGRESJA lub PRZYCIĄGNIĘCIE UWAGI

udowodniono, że kolor czerwony podnosi ciśnienie tętnicze krwi

BIAŁY, CZARNY i SZARY

to neutralne kolory, wykorzystywane w celu uwydatnienia koloru wiodącego, dlatego nie powinny być same w sobie kolorem wizerunkowym. Postaraj się wybrać jeden kolor wiodący i maksymalnie dwa pomocnicze dla Twojej marki. Jeśli to zrobisz nie zaskoczy Cię pytanie: Jaki kolor mają mieć strona internetowa, ulotki czy wizytówki zaprojektowane dla Pani/a?

Na koniec! Co ma obsługa klienta do mojej marki?

Podejrzewam, że nawet nie jesteś w stanie sobie tego wyobrazić! Przykład z życia naszej firmy wzięty – nie wstydzę się o tym napisać, gdyż moim zdaniem niewiedza nie jest powodem do wstydu. Ostatnio podczas przenoszenia strony naszego klienta na jego serwer (który miał wykupiony u konkurencyjnego dostawcy) pojawił się błąd działania strony z powodu starej wersji zainstalowanego na serwerze oprogramowania. Problem był na tyle istotny, że trzeba byłoby przerabiać całą stronę do starej wersji żeby zadziałała. Nie można było również zostawić jej na innym serwerze, gdyż klient miał już podpiętą domenę i często korzystał ze swojej skrzynki pocztowej wiec przenoszenie jego wiadomości zajęło by mniej więcej tyle czasu i energii ile przerobienie strony. Zastanawiasz się jak tą patową sytuację udało nam się rozwiązać i co ma w sumie wspólnego? Otóż przemiła Pani z tak zwanego call center firmy, w której nasz klient miał owy serwer wykupiony, po opisaniu naszego problemu powiedziała nam, gdzie na ich stronie internetowej znajduje się odpowiedni kod do wpisania w konkretnym pliku i umieszczenia na serwerze klienta. Zapewniła nas, że kod ten nasz problem rozwiąże. Uwierz lub nie ale w ciągu tych 4 do 5 minut nasza opinia o tej firmie, o jej marce zmieniła się o 180 stopni. Tylko za sprawą sympatycznej i jakże pomocnej Pani z call center, zaoszczędziliśmy czas, pieniądze a przede wszystkim mnóstwo nerwów !!!

Warto byś przy kreowaniu własnej MARKI zapoznał się także z tak zwanym zjawiskiem BRANDJACK.


GregSoft Group
ul. Gdańska 163 - biuro pokój 128 85-674 Bydgoszcz tel. (+48) 501 584 992, email: biuro@gregsoft.com.pl